вівторок, 25 лютого 2025 р.

РОЗРОБКА БІЗНЕС-ПЛАНУ ПРОЕКТУ ВЛАСНОГО ПРОФЕСІЙНОГО ПРОСТОРУ

 РОЗРОБКА БІЗНЕС-ПЛАНУ ПРОЕКТУ ВЛАСНОГО ПРОФЕСІЙНОГО ПРОСТОРУ

Мета:

   формувати навички складання бізнес-плану та оцінювання підприємства за бізнесовими критеріями.

 Завдання 1. У малих групах ознайомтеся з компонен- тами типового бізнес-плану 

КОМПОНЕНТИ ТИПОВОГО БІЗНЕС-ПЛАНУ: 

Короткий вступ (передмова керівника) Таблиця змісту

1.  Виклад мети

2. Характер бізнесу

3. Організація бізнесу та його керів- ники

4. Продукція

5. Ринок збуту

6. Конкуренція

7.  План маркетингу

8. Потреби в приміщенні та облад- нанні

9. Потреби в постачанні

10. Людські ресурси

11.  План виробництва

12. Фінансовий план

13.  План менеджменту

14. План дій на випадок непередбачених обставин Додатки

 

Зупинимось окремо на кожному з цих компонентів.


Короткі висновки (передмова керівника)

Розкажіть про основне, що стосується Вашої фірми, її стратегії, фінансових можливостей, про те, що в ній може за- цікавити інвестора. Стисло висвітліть усі основні пункти біз- нес-плану. Для інвесторів передмова керівника відіграє функ- цію презентації бізнес-проекту. Вступний розділ включає сти- сле пояснення типу підприємства, для якого складається план, і тип товару, який підприємство продаватиме. Коротка інфо- рмація про те, як буде організоване підприємство, де воно знаходитиметься та хто буде ним володіти і керувати. Ринок, на який буде спрямована діяльність підприємства, тобто хто буде клієнтами підприємства та як воно їх зацікавить. Нареш- ті, необхідно надати коротку інформацію про запланований масштаб діяльності підприємства, обсяг очікуваного збуту, прогнозовані прибутки та початкові фінансові потреби.

 

1.  Виклад мети

Охарактеризуйте      основні     завдання      Вашого     бізнесу.

Сплануйте власну діяльність, виходячи з таких аспектів:

  функції, які виконує Ваш бізнес;

  типи продуктів та послуг, які Ви пропонуєте;

  ринки збуту товарів або послуг;

  географічний ареал (мікрорайон, район міста, місто).

 

2. Характер бізнесу

  фінансування та створення Вашого капіталу;

  ринкова ситуація в регіоні;

  юридичні аспекти бізнесу;

  тип Вашого підприємства;

  чи потрібні Вам ліцензії, дозволи, патенти? Якщо «так»,

то які?

  які вимоги щодо захисту здоров’я і безпеки людей ви- значені в обраній Вами бізнес-діяльності і як Ви їх будете до- тримуватись?

  чи передбачає Ваш бізнес страхування (клієнтів, най- маних працівників, товарів)?

 

3. Організація бізнесу та його керівники

Цей розділ бізнес-плану описує форму організації підп- риємства, деталі стосовно реєстрації фірми, видачі сертифіка- тів та ліцензій. Крім того, цей розділ містить інформацію про


власників і керівників підприємства, їх право власності на акції та інші обов’язки в компанії.

Організація:

  кількість найманих працівників;

  організаційна схема;

  відділи та характеристика обов’язків працівників Ва- шого підприємства.

 

4. Продукція

У цьому розділі подається детальна інформація про то- вар, який продає Ваше підприємство, включаючи основні ас- пекти та особливі його якості. Необхідно детально описати сильні сторони товару, його характеристики, що привернуть особливу увагу, а також слабкі сторони або обмеження. Також необхідно включити порівнювальні характеристики Вашого товару з конкуруючими.

 

5. Ринок збуту

У цьому розділі плану подається дуже детальне визна- чення ринку збуту товару. Необхідно включити інформацію про те, чому клієнти, на потреби яких спрямована діяльність підприємства, захочуть користуватись даним товаром, та які ключові фактори, найбільш вірогідно, впливатимуть на рі- шення покупця.

 

6. Конкуренція

Обґрунтований та успішний бізнес-план включає реаль- ну та об’єктивну оцінку сильних і слабких сторін фірм- конкурентів та їх товарів. Сюди також входить  інформація про сфери, в яких фірма може зустрітися з конкуренцією з боку інших фірм. Наприклад, компанії можуть конкурувати в питаннях ціни, якості, доступності, стилю, технічних рис то- вару, допоміжних послуг тощо. Також важливо показати, як конкуренти можуть відреагувати на вступ нового підприємст- ва в ринок, а також вплив їх реакції на Ваше підприємство.

Галузі бізнесу

Розгляньте питання прибутковості обраної Вами галузі бі- знесу, специфіку витрат, інтенсивність використання ресурсів.

Географічний ареал

Висновки про обсяг і тенденції зростання цільових рин- ків обраних Вами товарів, послуг відповідних географічних районів, а також унікальні характеристики цих районів.


Технологія

Рівень складності та розвиненості, рівень змін, нові при- стосування, залежність від стану технології, інноваційні мож- ливості.

 

7. План маркетингу

Ця частина плану описує стратегію та методи маркетингу та збуту продукції, товару/послуг. Сюди входить встановлення ціни на товар/послугу, рекламу, поширення товару/послуги та  їх підтримку, а також види оплати. Це також включає аналіз частки ринку та обсягу збуту, який планується досягти.

 

8. Потреби в приміщенні та обладнанні

Цей розділ бізнес-плану включає інформацію про джере- ла постачання, витрати, форми оплати, для того щоб дати від- повіді на такі питання:

Який тип будівлі, приміщення, земельної ділянки потрібен? Яке обладнання, механізми, інструменти та інші допомі-

жні засоби потрібні для виробництва, підтримки виробничого процесу, маркетингу та управління?

 

9. Потреби в постачанні

У цьому розділі бізнес-плану визначаються різні види по- ставок, які потрібні як для виробництва, так і для ведення бізнесу загалом. Такі поставки включають сировину, пальне, комунальні послуги, запасні частини, інші матеріали, готові вироби та, можливо, певні послуги. У цей розділ необхідно включити інформацію, яка уточнює види поставок, необхід- ний їх обсяг, джерела постачання, витрати на виробничі фак- тори, форми оплати тощо.

 

10. Людські ресурси

У цьому розділі йдеться про необхідний для даного підп- риємства штат робітників. Сюди також входить характерис- тика функцій керівництва та осіб, що працюють за тимчасо- вою угодою або контрактом. Тут уточнюються посади праців- ників та їхні характеристики (освіта, навички, досвід, здібно- сті, можливості тощо), необхідні для виконання обов’язків на тій чи іншій посаді. Потрібно надати детальну інформацію стосовно того, хто буде займати ці посади та/або як буде про- водитись набір людей на ці посади.


11.  План виробництва

Цей розділ показує, як буде організована виробнича дія- льність нового підприємства. У ньому визначаються основні аспекти та компоненти виробничого процесу, включаючи його позитивні та негативні сторони. В цей розділ також входить складання графіку виробництва, опис необхідних товарно- матеріальних запасів та інвентар, перевезень, організація ро- боти людських ресурсів тощо.

 

12. Фінансовий план

У цьому розділі йдеться про прогнози щомісячних дохо- дів і грошового потоку на перший рік (до трьох років) функці- онування фірми. Підприємства, що продають різні товари, розробляють окремі прогнози для кожної групи товарів. Ці показники потім підсумовуються, щоб отримати сукупний

«найбільш вірогідний» прогноз доходів. Більшість фірм вклю- чають у цей розділ «найбільш вірогідний прогноз доходів», але сюди також можуть входити «оптимістичний» і «песимістич- ний» прогнози як шляхи найбільш повного опису потенційних показників доходів підприємства.

 

13.  План менеджменту

У цьому розділі пояснюється управлінська структура підп- риємства. Тут визначається, хто за що відповідає, які звіти треба складати, як проводити поточний контроль за роботою фірми.

 

14. План дій на випадок непередбачених обставин

Останній розділ основної частини типового бізнес-плану розглядає ті проблеми, які можуть виникнути в ході функціо- нування фірми. Тут проводиться аналіз потенційних зовнішніх загроз для діяльності фірми та їх наслідки. Треба оцінити сту- пінь вірогідності певних проблем і визначити засоби безпеки, альтернативні плани та механізми, за допомогою яких дола- тимуться перешкоди. Слід розглянути ефективність альтерна- тивних планів.

 

Додатки

Додатки використовуються для підкріплення та пояс- нення питань, що згадуються в основній частині плану. Як вже говорилося, довгі пояснення або детальна інформація, що можуть перервати логічну послідовність плану, повинні нада- ватися в додатку. Часто бізнес-плани мають декілька додатків.


Завдання 2. Дайте відповіді на питання.

1. Яким Ви бачите обсяг виробництва та прибутків Вашо- го підприємства протягом кожного з п’яти наступних років?


 

 

 

2.  Скільки коштів Вам необхідно, щоб почати свій бізнес, та які джерела фінансування будуть використані – кредити чи власний капітал?


 

 

 

3. Яке місце фірма посяде в тій загальній бізнесовій системі, де вона діятиме? (тобто у виробництві, роздрібній торгівлі тощо).


 

 

 

4. Визначте форму власності Вашого підприємства (кому воно належатиме?). Наприклад, приватна власність, колективна (акціонерна), товариство з обмеженою відповідальністю тощо.


 

 

 

5.  Які юридичні права має Ваше підприємство? Чи знає- те Ви про обов’язки Вашого підприємства?


 

 

 

6.  Яких юридичних заходів слід ужити, щоб захистити інтереси Вашого підприємства? Розгляньте питання патенту- вання, авторських прав, контрактів працівників, домовленос- тей про нерозголошення комерційної таємниці тощо.


 

 

 

 


7.  Від яких ризиків Ви плануєте застрахуватись? Як? За які збираєтесь відповідати самі? Розгляньте питання страху- вання майна, відповідальність за якість продукції, страхуван- ня від нещасних випадків на виробництві, медичне страху- вання тощо.


 

 

 

8.  Якими будуть ключові мотивації Ваших працівників? Розгляньте питання оплати за ефективність роботи, премію- вання, постійну зайнятість.


 

 

 

9.  Додайте будь-які інші бізнесові стратегії, необхідні для Вашого підприємства.


 

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар