РОЗРОБКА БІЗНЕС-ПЛАНУ ПРОЕКТУ ВЛАСНОГО ПРОФЕСІЙНОГО ПРОСТОРУ
Мета:
– формувати навички складання бізнес-плану та оцінювання підприємства за бізнесовими критеріями.
Завдання 1. У малих групах ознайомтеся з компонен- тами типового бізнес-плану
КОМПОНЕНТИ ТИПОВОГО БІЗНЕС-ПЛАНУ:
Короткий вступ (передмова керівника) Таблиця змісту
1. Виклад мети
2. Характер бізнесу
3. Організація бізнесу та його керів- ники
4. Продукція
5. Ринок збуту
6. Конкуренція
7. План маркетингу
8. Потреби в приміщенні та облад- нанні
9. Потреби в постачанні
10. Людські ресурси
11. План виробництва
12. Фінансовий план
13. План менеджменту
14. План дій на випадок непередбачених обставин Додатки
Зупинимось окремо на кожному з цих компонентів.
Короткі висновки (передмова керівника)
Розкажіть про основне, що стосується Вашої фірми, її стратегії, фінансових можливостей, про те, що в ній може за- цікавити інвестора. Стисло висвітліть усі основні пункти біз- нес-плану. Для інвесторів передмова керівника відіграє функ- цію презентації бізнес-проекту. Вступний розділ включає сти- сле пояснення типу підприємства, для якого складається план, і тип товару, який підприємство продаватиме. Коротка інфо- рмація про те, як буде організоване підприємство, де воно знаходитиметься та хто буде ним володіти і керувати. Ринок, на який буде спрямована діяльність підприємства, тобто хто буде клієнтами підприємства та як воно їх зацікавить. Нареш- ті, необхідно надати коротку інформацію про запланований масштаб діяльності підприємства, обсяг очікуваного збуту, прогнозовані прибутки та початкові фінансові потреби.
1. Виклад мети
Охарактеризуйте основні завдання Вашого бізнесу.
Сплануйте власну діяльність, виходячи з таких аспектів:
– функції, які виконує Ваш бізнес;
– типи продуктів та послуг, які Ви пропонуєте;
– ринки збуту товарів або послуг;
– географічний ареал (мікрорайон, район міста, місто).
2. Характер бізнесу
– фінансування та створення Вашого капіталу;
– ринкова ситуація в регіоні;
– юридичні аспекти бізнесу;
– тип Вашого підприємства;
– чи потрібні Вам ліцензії, дозволи, патенти? Якщо «так»,
то які?
– які вимоги щодо захисту здоров’я і безпеки людей ви- значені в обраній Вами бізнес-діяльності і як Ви їх будете до- тримуватись?
– чи передбачає Ваш бізнес страхування (клієнтів, най- маних працівників, товарів)?
3. Організація бізнесу та його керівники
Цей розділ бізнес-плану описує форму організації підп- риємства, деталі стосовно реєстрації фірми, видачі сертифіка- тів та ліцензій. Крім того, цей розділ містить інформацію про
власників і керівників підприємства, їх право власності на акції та інші обов’язки в компанії.
Організація:
– кількість найманих працівників;
– організаційна схема;
– відділи та характеристика обов’язків працівників Ва- шого підприємства.
4. Продукція
У цьому розділі подається детальна інформація про то- вар, який продає Ваше підприємство, включаючи основні ас- пекти та особливі його якості. Необхідно детально описати сильні сторони товару, його характеристики, що привернуть особливу увагу, а також слабкі сторони або обмеження. Також необхідно включити порівнювальні характеристики Вашого товару з конкуруючими.
5. Ринок збуту
У цьому розділі плану подається дуже детальне визна- чення ринку збуту товару. Необхідно включити інформацію про те, чому клієнти, на потреби яких спрямована діяльність підприємства, захочуть користуватись даним товаром, та які ключові фактори, найбільш вірогідно, впливатимуть на рі- шення покупця.
6. Конкуренція
Обґрунтований та успішний бізнес-план включає реаль- ну та об’єктивну оцінку сильних і слабких сторін фірм- конкурентів та їх товарів. Сюди також входить інформація про сфери, в яких фірма може зустрітися з конкуренцією з боку інших фірм. Наприклад, компанії можуть конкурувати в питаннях ціни, якості, доступності, стилю, технічних рис то- вару, допоміжних послуг тощо. Також важливо показати, як конкуренти можуть відреагувати на вступ нового підприємст- ва в ринок, а також вплив їх реакції на Ваше підприємство.
Галузі бізнесу
Розгляньте питання прибутковості обраної Вами галузі бі- знесу, специфіку витрат, інтенсивність використання ресурсів.
Географічний ареал
Висновки про обсяг і тенденції зростання цільових рин- ків обраних Вами товарів, послуг відповідних географічних районів, а також унікальні характеристики цих районів.
Технологія
Рівень складності та розвиненості, рівень змін, нові при- стосування, залежність від стану технології, інноваційні мож- ливості.
7. План маркетингу
Ця частина плану описує стратегію та методи маркетингу та збуту продукції, товару/послуг. Сюди входить встановлення ціни на товар/послугу, рекламу, поширення товару/послуги та їх підтримку, а також види оплати. Це також включає аналіз частки ринку та обсягу збуту, який планується досягти.
8. Потреби в приміщенні та обладнанні
Цей розділ бізнес-плану включає інформацію про джере- ла постачання, витрати, форми оплати, для того щоб дати від- повіді на такі питання:
Який тип будівлі, приміщення, земельної ділянки потрібен? Яке обладнання, механізми, інструменти та інші допомі-
жні засоби потрібні для виробництва, підтримки виробничого процесу, маркетингу та управління?
9. Потреби в постачанні
У цьому розділі бізнес-плану визначаються різні види по- ставок, які потрібні як для виробництва, так і для ведення бізнесу загалом. Такі поставки включають сировину, пальне, комунальні послуги, запасні частини, інші матеріали, готові вироби та, можливо, певні послуги. У цей розділ необхідно включити інформацію, яка уточнює види поставок, необхід- ний їх обсяг, джерела постачання, витрати на виробничі фак- тори, форми оплати тощо.
10. Людські ресурси
У цьому розділі йдеться про необхідний для даного підп- риємства штат робітників. Сюди також входить характерис- тика функцій керівництва та осіб, що працюють за тимчасо- вою угодою або контрактом. Тут уточнюються посади праців- ників та їхні характеристики (освіта, навички, досвід, здібно- сті, можливості тощо), необхідні для виконання обов’язків на тій чи іншій посаді. Потрібно надати детальну інформацію стосовно того, хто буде займати ці посади та/або як буде про- водитись набір людей на ці посади.
11. План виробництва
Цей розділ показує, як буде організована виробнича дія- льність нового підприємства. У ньому визначаються основні аспекти та компоненти виробничого процесу, включаючи його позитивні та негативні сторони. В цей розділ також входить складання графіку виробництва, опис необхідних товарно- матеріальних запасів та інвентар, перевезень, організація ро- боти людських ресурсів тощо.
12. Фінансовий план
У цьому розділі йдеться про прогнози щомісячних дохо- дів і грошового потоку на перший рік (до трьох років) функці- онування фірми. Підприємства, що продають різні товари, розробляють окремі прогнози для кожної групи товарів. Ці показники потім підсумовуються, щоб отримати сукупний
«найбільш вірогідний» прогноз доходів. Більшість фірм вклю- чають у цей розділ «найбільш вірогідний прогноз доходів», але сюди також можуть входити «оптимістичний» і «песимістич- ний» прогнози як шляхи найбільш повного опису потенційних показників доходів підприємства.
13. План менеджменту
У цьому розділі пояснюється управлінська структура підп- риємства. Тут визначається, хто за що відповідає, які звіти треба складати, як проводити поточний контроль за роботою фірми.
14. План дій на випадок непередбачених обставин
Останній розділ основної частини типового бізнес-плану розглядає ті проблеми, які можуть виникнути в ході функціо- нування фірми. Тут проводиться аналіз потенційних зовнішніх загроз для діяльності фірми та їх наслідки. Треба оцінити сту- пінь вірогідності певних проблем і визначити засоби безпеки, альтернативні плани та механізми, за допомогою яких дола- тимуться перешкоди. Слід розглянути ефективність альтерна- тивних планів.
Додатки
Додатки використовуються для підкріплення та пояс- нення питань, що згадуються в основній частині плану. Як вже говорилося, довгі пояснення або детальна інформація, що можуть перервати логічну послідовність плану, повинні нада- ватися в додатку. Часто бізнес-плани мають декілька додатків.
Завдання 2. Дайте відповіді на питання.
1. Яким Ви бачите обсяг виробництва та прибутків Вашо- го підприємства протягом кожного з п’яти наступних років?
![]() |
2. Скільки коштів Вам необхідно, щоб почати свій бізнес, та які джерела фінансування будуть використані – кредити чи власний капітал?
![]() |
3. Яке місце фірма посяде в тій загальній бізнесовій системі, де вона діятиме? (тобто у виробництві, роздрібній торгівлі тощо).
![]() |
4. Визначте форму власності Вашого підприємства (кому воно належатиме?). Наприклад, приватна власність, колективна (акціонерна), товариство з обмеженою відповідальністю тощо.
![]() |
5. Які юридичні права має Ваше підприємство? Чи знає- те Ви про обов’язки Вашого підприємства?
![]() |
6. Яких юридичних заходів слід ужити, щоб захистити інтереси Вашого підприємства? Розгляньте питання патенту- вання, авторських прав, контрактів працівників, домовленос- тей про нерозголошення комерційної таємниці тощо.
![]() |
7. Від яких ризиків Ви плануєте застрахуватись? Як? За які збираєтесь відповідати самі? Розгляньте питання страху- вання майна, відповідальність за якість продукції, страхуван- ня від нещасних випадків на виробництві, медичне страху- вання тощо.
![]() |
8. Якими будуть ключові мотивації Ваших працівників? Розгляньте питання оплати за ефективність роботи, премію- вання, постійну зайнятість.
![]() |
9. Додайте будь-які інші бізнесові стратегії, необхідні для Вашого підприємства.
![]() |
Немає коментарів:
Дописати коментар